Friday 1 January 2010

Sinalco and G. H. LONG BROTHERS

G. H. LONG BROTHERS adalah syarikat pengeluar 'aerated water' yang pernah beroperasi di Malaya sejak era 1940an. Gambar yang berusia 5 dekad ini bertarikh Mac 1960.


Kalau ikutkan grafik zaman 60an yang dihasilkan secara tangan lebih tinggi nilainya. Usah mimpi menjadi ahli seni pada masa itu kalau melukis kambing pun seperti ayam :) Bakat sebenar tidak diperlukan pada era digital, kanak-kanak 13 tahun pun mampu menhasil lukisan melalui komputer. Grafik di belakang lori Sinalco ini memaparkan wanita kulit putih berambut perang. Air soda orang putih! Inilah agaknya persepsi orang kita. Grafik dulu-dulu memang suka tunjuk produk, kalau stokin, stokinlah ada kat situ, kalau tayar, 'kaw-kaw' letak tayar kat situ, kalau seluar dalam? Ha, anda 'imagine'lah...

Cukup rasanya menyimpan gambar kerana lori Sinalco sukar dijadikan 'collection'. Kalau jumpa pun, mana nak letak? Tentu pening! Beberapa tahun lalu saya pernah terjumpa 'signboard' Coca-Cola khas untuk diletak belakang bas. Nak sumbat dalam kereta memang tak muat, takkan nak letak atas bumbung kot. Kalau ada rezeki, saya nak siasat lagi tempat tu, kalau ada lagi!

No comments: