Monday 16 August 2010

Mirror mirror on the wall, who is the fairest one of all

Beginilah bunyi petikan filem 'Snow White and the Seven Dwarfs', filem animasi 1937 yang dihasilkan oleh Walt Disney. Saya tidak mempunyai sebarang cermin ajaib, setakat cermin bilik mandi 'British India' untuk memberus gigi, ada baiknya saya berdiam diri dan terus memberus gigi.

Semalam saya berniaga di Amcorp Mall untuk pertama kali selepas 'Buy, Sell & Trade' fair tempoh hari. Terimaskasih kepada kawan-kawan yang sudi melawat saya di Tingkat 1. Agak menyeronokkan kerana dapat berdiri di belakang meja walaupun saya hanya rumah tumpangan pada hari itu (saya menumpang meja). Berbagai telatah dapat dilihat tetapi sebagai seorang penjual, 'customer is always right' :)

Di hari yang sama seorang sahabat menemui saya dan secara 'jokingly' mengatakan sayalah punca segalanya. Terfikir juga, kemungkinan orang lain akan mengatakan sayalah si penebang pokok. Mentang-mentanglah saya yang memegang kapak! Kalau setakat kapak kecil masakan pokok sebesar dan sekeras itu boleh tumbang. Mungkin ada yang tidak tahu kapak juga boleh digunakan untuk memotong kayu bagi memanaskan badan dan memberi keselesaan kepada semua, bukannya untuk menebang pokok semata-mata. Agaknya hanya si empunya 'chainsaw' yang mampu menebang pokok itu, tapi sayanglah pokok ditebang! Kalau boleh biarlah ia terus bertahan sampai ratusan tahun dan bermanfaat kepada semua.

Disebabkan 'posting' saya yang lepas, nampaknya ada yang mengamuk macam kerbau naik sheh kerana kononnya saya telah membuat perbandingan. 'In the first place, I'm not trying to compare anyone'. Sila buktikan dari penulisan saya ini, dimanakah saya membuat perbandingan dan lebih-lebih lagi dimanakah kebanggaan dan keriakan saya? "Baru-baru ini saya memasuki laman blog seorang blogger tempatan dan mendapati ramai rupanya soda pop 'collector' di Malaysia yang tidak kurang hebatnya! Adakah ini bermakna ada ramai lagi 'collector' yang hebat dan mungkin juga terhebat di luar sana? Saya ingatkan 'Space Cop Gaban' sahaja yang hebat :)" Janganlah disebabkan posting ini anda mengeluarkan naga Gaban anda, ada baiknya kuasa yang sehebat itu digunakan untuk kebaikan.

Tidak dinafikan saya seorang yang suka membuat perbandingan. Tetapi seeloknya kita elakkan perbandingan yang bertujuan untuk melagakan sesama kita. Maksud saya di sini ialah perbandingan yang membangkitkan permusuhan dan hasad dengki yang mungkin tidak disengajakan. Tidak salah rasanya kita membandingkan sesuatu. Misalannya saya suka membandingkan kereta Naza Forte dengan Honda City kerana kuasanya lebih kurang sama tetapi agak tidak munasabah kalau kita membandingkan kedua-dua kereta ini dengan Mercedes-Benz SLS :) 'The legendary' Bruce Lee ada mengatakan talipinggang hitam akan hanya menamatkan ilmu kita setakat itu sedangkan ilmu akan senantiasa bercambah, tidak akan tamat dan tiada penghujungnya.

4 comments:

afzarizal said...

cayalah bro! thats d way aha aha i like it huhuhu

MgtBobber said...

Sekejap cermin, sekejap kapak, sekejap kereta.. yeaayy apa daa???

Ayah Aiman said...

wahai cermin hikmat apa botol dan singboard yang fr ada... tunjukkan lah..tunjukkan lah..tunjukkan lah....
hehehehe

frightrice said...

Afzarizal, lagu dari K.C. AND THE SUNSHINE BAND, ol skool nih! Sesuai getu...

MgtBobber, come on bro, u should know better :) Macam painting la lebih kurang.

Ayah Aiman, HOH! kau pun ada cermin ajaib? Dasat! Hehehe.