Wednesday 23 February 2011

Memburu, Jember, Hunting, Korek & Picking

Sejak tersiarnya American Pickers di channel 555 saya perasan ramai yang menggunakan perkataan 'picking' termasuklah saya sendiri :) Apa pun panggilannya, memburu, jember, hunting, korek, atau picking semuanya membawa persamaan maksud yang serupa.

Dari segi bahasa, mungkin juga 'korek' lebih dekat dengan 'pick'. Contoh ayat, 'John picked his nose this morning' atau dalam bahasa kita, John mengorek hidung pagi tadi. Apapun yang dikorek semestinya mempunyai hasil, sikit atau banyak terpulanglah, betul tak? Dengan ini juga saya berharap sedikit sebanyak cerita ini dapat memecah kesunyian blog ini, hehe.

2 comments:

acidwelding said...

banyak boleh belajar dari rancangan tu kalau aku ada kat sebelah dia..kau tengok tu aku ambik ni,kau tengok ni aku ambik tu..

frightrice said...

acidwelding, memang layan tengok crita ni. Walaupun dah lewat malam, tak sempat nak ngantuk :)

Tempat diorang korek pun luas, barang pun melambak, memang dasat!