Monday 29 March 2010

Edison Gold Moulded Record circa 1907

Apa ni? Inilah yang bermain di fikiran semasa membelinya di kedai antik. Edison Records adalah diantara label record yang terawal menerajui teknologi perakaman bunyi dan ianya memainkan peranan yang penting pada awal industry perakaman.

Pada tahun 1902, Edison Records memperkenalkan Edison Gold Moulded Records iaitu sejenis piring hitam silinder yang diperbuat dari lilin hitam pejal yang telah diperbaharui teknologinya. Silinder ini boleh dimain beratus kali sebelum ianya haus digunakan. Perlu diingat silinder ini telah digunakan pada alat pemain phonograph sebelum adanya piring hitam dan alat pemain gramophone.

Bekas untuk menyimpan silinder EDISON GOLD MOULDED RECORDS ini digunakan di sekitar tahun 1907. Pada tahun 1907, Thomas Alva Edison berusia 60 tahun, beliau meninggal dunia pada tahun 1931 pada usia 84. Kira nak cakap masa barang ni ada, si Thomas Edison tu hidup lagi :) Saya beli barang ni pun sebab ada gambar Thomas Edison. Bila dah beli rupanya barang ini untuk alat pemain phonograph, kena eja betul2 ni, bukan pornograph ye! Sebutan dah dekat nak sama, hehe.

Contoh alat pemain phonograph Edison tahun 1899

No comments: