Monday 15 March 2010

Scott's Emulsion Bottle circa 1876 to 1890

Pada tahun 1873 Alfred B. Scott datang ke Bandar New York bersama rakan kongsi Samuel W. Bowne. Tiga tahun kemudian mereka menubuhkan firma Scott dan Bowne dan mula memasarkan produk mereka sebagai Scott's Emulsion. Scott mampu melihat peluang di dalam perniagaan ini walaupun beliau bukan seorang doktor atau ahli farmasi yang terlatih. Kedua lelaki ini yakin dapat melonjakkan produk mereka melalui pengiklanan. Terbukti pada tahun 1890an, Scott dan Bowne mempunyai kilang di Kanada, England, Sepanyol, Portugal, Itali dan France di samping mengiklan produk mereka ke seluruh Amerika, Eropah, dan Asia.

Botol embossed yang berwarna keunguan ini pernah digunakan di sekitar tahun 1876 hingga 1890. Di hadapan botol ini diemboss 'Scott's Emulsion', di tepi sebelah kanan diemboss 'Cod Liver Oil' dan di tepi sebelah kiri diemboss 'With Lime & Soda'. Product ini sangat popular pada masa itu dan botol ini sepatutnya mudah diperolehi (common). Tapi orang putih sedaplah cakap common, saya rasa di Malaysia taklah se-common yang dikatakan :) Botol Scott's Emulsion model pertama ini kecik jer, tinggi lebih kurang 19 cm.


Iklan Scott's Emulsion di akhbar 'The Montreal Daily Witness' pada 6 Mac, 1879:

SCOTT'S EMULSION PURE COD LIVER OIL
With HYPOPHOSPHITES of LIME and SODA,

Is combines in a perfectly palatable form that is taken readily by children and most sensitive persons without the slightest nausea. It is the finest food and medicine ever offered to the weak and debilitated patient. It restores feeble digestion, enriches the blood, adds flesh and strength, and for Consumption and all affections of the throat, Scrofula, Rheumatism, and all disorders of the Blood and General debility, no remedy has been found to equal it. For sale by all Druggists at $1.00 per bottle.

SCOTT & BOWNE
Belleville, Ont.

No comments: