Wednesday 31 March 2010

Planta Margarine Tin Can

'One man's trash is another man's treasure'. Apa yang tidak bernilai untuk seseorang mungkin berguna untuk orang lain, inilah contoh terbaik barang yang saya maksudkan :) Tin Planta Margarine ini mungkin digunakan di Malaya sebelum Merdeka. Tin seperti ini sukar ditemui kerana kebiasaannya ia akan dibuang selepas dipakai. Kalau seperti tin lain yang ada penutup, ia mungkin diguna semula untuk menyimpan barang atau makanan lain. Sebab itulah kita masih boleh nampak tin-tin biskut dan minuman susu tepung kerana tinnya boleh disimpan untuk menyimpan barang.

Planta Margarine ini dibuat di Malaya untuk VAN DEN BERGHS (EXPORT) LTD. LONDON E.C.4, ENGLAND. Planta dihasilkan oleh syarikat Unilever dan ia adalah marjerin yang pertama diimport ke Malaya pada tahun 1930.

Di antara penyebab tin ini selamat hingga ke hari ini ialah kerana lubang-lubang kecil yang ditebuk di tin supaya ia boleh digunakan sebagai penyiram pokok-pokok kecil di halaman rumah. Terima kasih kepada insan yang kreatif ini :)

Yang menarik tentang tin Planta Margarine ini ialah tanda besar DITANGGONG HALAL.

2 comments:

xenobiologista said...

Maybe the "ditanggong halal" is because one can also find lard (purified pork fat) in similar tins? Since margarine would have been a new product at the time, they felt the need to explain.

frightrice said...

Hi xenobiologista, that could be the main reason, thanks for sharing :)

Regulations relating to Halal in Malaysia:

1. Trade Description Act 1972 - Trade Description Order (Use of Expression Halal 1975) under the Ministry of Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism (KPDNKK).

2. Food Act 1983 under the Health Ministry that covers cleanliness and safety of the contents.

3. Animal Importation Order 1962 under the Agriculture and Agro based Industries Ministry that requires the animals to be slaughtered according to Islamic ways.