Tuesday 10 August 2010

Sincere Cheap Watches

Kalau anda berkunjung ke Suria KLCC, anda akan menjumpai sebuah kedai mewah yang bernama Sincere Fine Watches. Kedai ini biasanya mempunyai 'security' dan anda akan disambut dengan senyuman lebar jika kelihatan 'sincerely potential' :) Saya pernah melawat kedai ini dengan memakai jam murah, tidak dinafikan potensi saya agak 'sincerely' kurang waktu itu, hehehe.

Agaknya mungkin gaji purata kenalah RM10,000.00 ke atas, barulah boleh melabur :) Tapi kalau rajin menyimpan dan berjimat, InsyaAllah gaji tak sebanyak itu pun anda mampu berbelanja di kedai tersebut, betul tak? Walaupun rakan anda memakai jenama Jaeger-LeCoultre dan anda hanya memakai Casio, jam anda tetap berbakti dan membantu anda menepati masa sama seperti mereka.

Tag Heuer '2000 professional' 'boy size'
Bilik pameran dan pusat servis jenama Tag Heuer yang terawal (lewat 1980an) di Malaysia terletak di Plaza Yow Chuan, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur. 

Enicar Ultrasonic lewat 1960an - awal 1970an
Jam jenama Enicar (lewat 50an) di Malaya/Singapura diedarkan oleh Enicar Watch Co. yang beralamat di 8-G, Asia Insurance Building, Singapore. Pada hari ini bangunan Asia Insurance Building dikenali sebagai Ascott Raffles Place. Saya masih dan sedang mencari model Enicar Ultrasonic Sherpas (1957). 

Asia Insurance Building sekitar 1959

Favre Leuba Sea King 'manual wind' sekitar lewat 1950an
Pengedar jam jenama Favre Leuba (awal 50an) di Malaya/Singapura beralamat di 18F, Battery Road, Singapore.

Battery Road sekitar 1969

Henri Sandoz & fils (son) 17 Jewels Incabloc
Mr. Charles Sandoz, Pengurus Jualan dan juga cicit kepada Henri Sandoz pernah melawat Singapura pada tahun 1955. C. Sandoz bercadang untuk membawa 30 model terbaru ke Malaya termasuklah jenis 'chronometer'. Sebelum itu jenama ini telah memperkenalkan sebanyak 100 model jam tangan di Malaya yang tebalnya tidak melebihi 7mm. 

No comments: