Sunday 14 June 2015

Muzium Negara sebelum Ramadan

Petang tadi saya melawat Muzium Negara, ini yang sempat direkod menggunakan kamera telefon. Meriam Lela adalah sejenis senjata yang digunakan di Alam Melayu. Kebanyakannya dihasilkan di Brunei, Johor Lama, Terengganu dan Pahang. Bermotifkan pucuk rebung, ia diperbuat daripada tembaga dengan saiz yang sederhana supaya mudah diangkat atau dibawa. Saya ada menyimpan meriam yang serupa di Sarawak. Good reading: http://www.acant.org.au/Articles/MalayCannons.html


Panel pintu berayat ini diperbuat daripada kayu jati, diukir indah dengan motif bunga-bunga renik, berwarna keemasan. Pada bahagian atas dan tengahnya diukir dengan kaligrafi Arab dari ayat-ayat suci Al-Quran. Anggaran usia sekitar 150 hingga 200 tahun.


Celepa emas (tobacco box) berbentuk bintang pecah sepuluh seperti sekuntum bunga. Permukaannya ditatah dengan permata jernih dan butiran manik-manik emas. Pernah dimiliki oleh Kerabat Diraja Sultan Zainal Abidin I Terengganu (1725-1733).


The Battle of Cape Rachado


Exhibit quality varies, but overall this museum offers a rich look at Malaysian history. The best exhibits are Early History, with artefacts from neolithic and Bronze Age cultures; and The Malay Kingdoms, which highlights the rise of Islamic kingdoms in the Malay Archipelago.

No comments: