Tuesday 30 November 2010

Direct pull corkscrews with Codd bottle openers

In 1870 Hiram Codd invented the Codd Bottle. His bottle was sealed by a glass marble, held in position by the pressure of the gas in the liquid.

A number of corkscrews were later produced to incorporate a codd opener as well as the corkscrew.

Corkscrews that double up as codd bottle openers

Various corkscrews incorporating Codd openers with wooden or horn handles. The fifth from the left is Matt Perkins 1884 English patent marked "Coney's Patent".
© 2006 Peter R. Borrett

# Buat masa ini saya belum lagi memiliki sebarang alat pembuka botol codd. Sebenarnya ianya boleh dibuka menggunakan jari tetapi rasanya lebih bersih untuk menggunakan alat seperti ini.

7 comments:

Blues Riders said...

tak sangka pula banyaknya alat diperlukan utu membuka botol codd ini.

BR pun ada sebiji botol codd 'the new aerated water co. penang' dikeluarkan oleh 'wm barnard & sons london'.

malu nak post sebab tengok botol rakan2 semua hebat2 belaka.. hehe..

frightrice said...

Bro Blues, kalau nak jual saya sangat-sangat sudi membelinya :)

frightrice said...

Alat nak membukaknya memang bermacam jenis bro, saya pernah nampak yang 'real' punya kat museum Perth, stakat ni saya tak penah tengok pun kat sini, mungkin ada tapi saya yang tak perasan kot. Bila dah tau ni rasanya ramai yang usha lebih kat Amcorp :)

Jangan la malu bro, saya lagilah, botol pecah setengah pun saya letak :) Mungkin ada yang memperlekehkan usaha ini tapi saya tau apa yang saya buat.

Camna bro, ada rasa nak jual ke? Hehehe. No. saya 0163901005, hoh! Siap bagi no. tu.

Blues Riders said...

nanti isnin 6/12/2010 BR post. bro fr nilailah sendiri.

betul tu bro, BR pun ada org berkata, "brg buruk/sampah pun nk tunjuk ka?" sebenarnya brg buruk/sampah itulah terletak nilai yg sebenar, bagi mereka yg memahami...

frightrice said...

Wah, sangat-sangat menarik tu bro.

Saya suka apa yang BR cakap, nilai itu terletak kepada yg memahaminya dan bagi saya ianya data sejarah yang terdapat pada barangan tersebut.

jakionline inc said...

tapi kekadang segan jugak nak tunjuk bebarang kita yg tak seberapa antik ni ..
apa pun mmg seronok dapat tengok balik barang-barang di blok tuan yg sudah 20-30 tahun tak tengok mcm tin planta tu .. hehe

frightrice said...

Jakionline, kdg2 brg yg lama tak semestinya bernilai. 'Value' pula terletak kpd permintaan & trend semasa, sesetengah barang baru pun ada quality & nilai, terpulanglah kpd yg menghargainya :)