Thursday 18 March 2010

1950's Green Spot Thermometer

'Thermometer' atau alat menyukat suhu jenis '22 M F' ini adalah buatan U.S.A. sekitar lewat 1950an yang menggunakan suhu sukatan Kelvin (Simbol K). Ianya berlainan dengan penggunaan Celsius dan Fahrenheit.

Saya menjumpai 'thermometer' ini beberapa tahun lepas semasa operasi mencari botol. Semasa ditemui, ianya masih berada dalam kotak asal yang hampir reput dan dibaluti kertas minyak. Sehelai kertas keterangan mengenai penggunaannya juga dijumpai dalam kotak. Beberapa keping telah saya jual dan kebanyakannya mungkin berada di tangan rakan-rakan collector sekarang. Saya pernah ditanya kenapa 'condition'nya masih cantik dan ada juga yang ragu-ragu barangan 'repro' :) Ianya bukan 'reproduction' kerana seluruh badan saya diserang Aedes dalam operasi tersebut, syukurlah tidak dijangkiti Denggi. Susah nak jumpa barangan 'repro' di tempat seperti ini :)

Made in U.S.A.

22 M F

2 comments:

wan said...

A very cun piece bro,any xtra one for me? by the way, keep up with the good writeup.U rule Bro!

frightrice said...

Thank you my friend but I still have plenty of space for improvements.

This is my only remaining piece, I've sold several of them in Amcorp. Kalau ada lagi InsyaAllah I will update you. In the meantime, keep on reviving history :)