Friday 23 April 2010

Canning Vale Market in Perth, Western Australia

Kalau anda berpeluang melawat Perth, jangan lupa ke Canning Vale Market kerana pasar ini mempunyai variasi barangan terbesar di Western Australia. Tidak kurang dari 5000 orang datang ke flea market ini setiap kali. Gambar ini diambil semasa saya berada di flea market tersebut pada tahun 2005.

Seperti ayam terlepas kandang, hanya ini yang sempat diambil kamera digital untuk dikongsikan. Masa ini saya belum mempunyai blog jadi tidak banyaklah gambar yang diambil. Gambar botol tidak pula diambil! Botol yang dijual penuh satu meja sampai penat membelek, ada juga diantara botol-botol yang mereka gali dari tanah. Botol codd, torpedo, bowling semuanya ada, yang takde botol kicap jer. Harga pula ada yang murah dan ada yang berapi tapi yang paling best ada tanda harga masing-masing, di sini tidak tengok baju atau bulu.

Datang sini hati kena tenang, jangan gopoh, tarik nafas pelan-pelan... rasanya saya seorang kaki botol di situ, kalau ada 2-3 orang lagi, maunya berebut, bersilang tangan dan bersilat pula! :)

Advertising tins

Tin bermacam jenis dengan tanda harga masing-masing.

To Hand Operate (AU$15)

Papan iklan enamel 'Lux' A product of Lever Brothers Limited sememangnya meleleh dan tin Caltex Home Kerosine pun boleh dibuat bantal peluk! :) Papan iklan enamel merata-rata tapi hanya ini yang sempat diambil gambar. Ambil gambar yang lebih, belinya kurang! (Harga agak tinggi) :) Untuk pengetahuan kawan-kawan, di sini tidak digalakkan untuk meminta discount berlebihan seperti di Malaysia. Kenalah ada caranya, orang putih akan tersinggung kalau kita meminta discount. Saya pernah disindir beberapa kali, mana taknya awal-awal dah tanya "Any discounts"? Maunya kena pelangkung dengan signboard! Biasalah orang kita, benda RM5 pun boleh minta kurang lagi! :) Seperti kata pepatah hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri.

No comments: